10 راهکار که ایمنی بدن شما را بالا می بره
با دوستانتان به اشتراک بگذارید.

۱۰ راهکار برای افزایش سطح ایمنی بدن

شاید برای خیلی هامون تو شرایط های مختلف افزایش سطح ایمنی بدن مون خیلی اهمیت داشته: مثل وقتایی که با بیماری های روتین مثل سرماخوردگی درگیر شدیم، وقتایی که مجبور به استفاده از داروی خاصی بودیم، یا فعالیت ورزشی سنگینی را انجام دادیم یا هر دلیل دیگه ای که افزایش سطح ایمنی بدن مون تو اون شرایط خاص برامون مهم شده.

البته که همیشه باید این موضوع برامون اولویت داشته باشه! به همین دلیل و به علت شرایط این روزهای جهان و بیماری کرونا، ما در این بخش از سلامت ایت نت راهکارها و باید و نبایدهایی را بهش اشاره می کنیم که به سالم و قوی بودن بدن مون به صورت طبیعی کمک می کنه: 

۱-عدم مصرف الکل و مشروبات الکلی

مصرف الکل باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن شما می شود.

یکی از مواردی که به شدت ایمنی بدن شما را پایین میاره استفاده از الکل و مشروبات الکلی هست، اگر استفاده از الکل جز عادت های شماست، توصیه ما قطع مصرف اون و درصورتی که قادر به قطع مصرف نیستید میزان مصرف آن را کاهش بدید. 

۲-مصرف مرکبات

مصرف مرکبات به بالا بردن سطح ایمنی بدن تان کمک می کند.

مصرف ویتامین C بسیار ایمنی بدن شما را بالا می بره، چون بدن ما توانایی تولید و ذخیره ویتامین C را ندارد، پس روزانه با مصرف میوه‌ها و سبزیجات دارای ویتامین C مثل : نارنگی، پرتقال، لیمو ترش، لیموشیرین، گریپ فروت، نارنج و…این نیاز بدن را می تونیم پاسخ بدیم. تقریبا تمام مرکبات دارای میزان زیادی ویتامین C هستند. با این همه تنوع در مرکبات، کار سختی نیست که هر روز کمی آب لیمو تازه ی خونگی به غذامون اضافه کنیم یا چند عدد پرتقال بخوریم. 

مشاوره آنلاین تغذیه

۳-دود و مواد مخدر را کنار بگذارید!

دود و مواد مخدر چه بر سر بدن شما می آورد؟

 استفاده از سیگار، قلیان یا هر ماده مخدر دیگه باعث: افزایش غلظت خون، ضخیم شدن جدار عروق و بیماری های قلبی، مشکلات ریوی و تنفسی، سرطان و … میشه که شما را از استانداردهای یک فرد سالم و نرمال دور می کنه و ضعف سیستم ایمنی بدن شما را در پی خواهد داشت؛ درنتیجه بدن شما نسبت به کوچک ترین عوامل محیطی و بیرونی تحریک پذیر و تاثیرپذیر میشه و به راحتی دچار عارضه و مشکل میشه!

۴-ورزش را فراموش نکنید…

ورزش و فعالیت بدنی باعث افزایش سطح ایمنی بدن و دفع سموم می شود.

ورزش کردن باعث دفع سموم بدن و افزایش سطح ایمنی بدن شما می شود. اگر که به صورت حرفه ای و تخصصی ورزش نمی کنید، حتما پیاده روی را تو برنامه روزانه تون قرار بدید.

۵-عدم استفاده از مواد غذایی صنعتی و نا سالم!

مصرف نوشابه های صنعتی و آبمیوه های مصنوعی ممنوع

مواد غذایی صنعتی همون طوری که از اسمش مشخص هست یه صنعت هست نه خوراک ! و هیچ ارزش غذایی ندارن. در انتخاب مواد غذایی با حساسیت و دقت بیشتری عمل کنید و از مواد غذایی طبیعی، سالم و ارگانیک استفاده کنید که هم خوردنش احساس بهتری را به شما میده و هم اینکه به عملکرد بهتر بدن تون کمک می کنه. استفاده از مواد غذایی دارای مواد نگهدارنده، اسانس و رنگ مثل کنسروها ، سوسیس و کالباس ، غذاهای نیمه آماده، آبمیوه های صنعتی، چای خارجی، کیک و بسکوییت های دارای مواد نگهدارنده را محدود کنید و به جای آن از مواد غذایی سالم و طبیعی که به صورت خونگی و محلی تولید می شوند استفاده کنید.

۶-خواب با کیفیت

خواب راحت و با کیفیت باعث افزایش سطح ایمنی بدن می شود.

شاید ندونیم که خواب راحت و با کیفیت یکی از مواردی هست که روی سلامتی و ایمنی بدن مون تاثیر می گذارد. حتما ۷ تا ۸ ساعت خواب شبانه ی راحت داشته باشید. هنگام شب و قبل از خواب از مصرف نوشیدنی‌های کافئین دار خودداری کنید و در عوض منابع حاوی پروتئین مثل شیر یا غذاهای ساده با حجم کم میل کنید. خوردن ۱ لیوان دمنوش آرامش بخش و دوش گرفتن قبل از خواب به داشتن خواب راحت تر بهتون کمک می کنه.

۷-مصرف سیر و زنجبیل 

مصرف سیر و زنجبیل را تو برنامه غذایی تون بزارید تا بدن قوی تری داشته باشید.

  سیر سرشار از فولیک اسید، ویتامین ث، کلسیم، آهن، منیزیم، پتاسیم و مقدار کمی روی و ویتامین های B2، B1 و B3 است. سیر حاوی ترکیبات گوگرد است که سیستم ایمنی بدن را تحریک کرده و پتانسیل بالایی در نابودی تومورهای سرطانی دارد.

زنجبیل یکی دیگر از خوراکی‌های مفید در زمینه‌ی تقویت سیستم ایمنی بدن است. زنجبیل می‌تواند التهاب را کاهش دهد که متعاقباً منجر به کاهش گلودرد و سایر ناخوشی‌های التهابی نیز می‌شود. همچنین این ماده خوراکی می‌تواند به کاهش حالت تهوع کمک کند.

۸-مصرف میوه و سبزی جات تازه 

میوه و سبزی جات تازه مصرف کنید.

اگر میخوای بدنت به طور طبیعی قوی و سالم باشه شاید اولین کار اینه که یه سری به میوه فروشی محل تون بزنی. اما فقط یه نکته: میوه و سبزیجات فصلی بخرید و در هر فصل از میوه و سبزی های مخصوص همان فصل استفاده کنید؛ چرا که میوه و سبزیجاتی که خارج از فصل خود در بازار می بینید، جزو مواد غذایی سردخانه ای هستند که مدت زمان زیادی انبار شده اند و فاقد ارزش غذایی هستند!

۹- مصرف شیر و لبنیات

مصرف شیر و لبنیات باعث افزایش سیستم ایمنی بدن

شما هم یادتون هست بچه که بودیم بهمون می گفتن اگه میخوای زود بزرگ بشی و قوی بشی باید این لیوان شیر را بخوری؟ تا بتونی از دوستت قوی تر باشی و شکستش بدی؟ انگار واقعا درست می گفتن؛ مصرف محصولات لبنی مثل: شیر، پنیر، ماست، دوغ و قره قروت کلسیم بدن شما را تامین می کنه و از شما فرد قوی تری می سازه. اگر این شرایط وجود داشته باشه که بتونید این محصولات را از یک مرجع مطمئن به صورت سنتی تهیه کنید که بیشتر می تونه بهتون کمک کنه.

محاسبه مصرف آب روزانه

۱۰-استرس و اضطراب را کنار بگذارید! و نیازهای روحی و روانی تون را فراموش نکنید!

داشتن روحیه مثبت و دوری از استرس باعث افزایش سطح ایمنی بدن می شود.

خودم هم نمی دونم چرا این مورد را آخرین مورد آوردم! ولی این را میدونم انجام تمام اون ۹ مورد بالا بدون رعایت این مورد آخر هیچ تاثیری نداره!

باید مهارت مدیریت بحران و حل مسئله را یاد بگیرین. ضمن اینکه حواستون به تغذیه ی روح و روان تون باشه: از تمام لحظات زندگی تون لذت ببرید و شاد باشید. شاید این مورد را در پست “خودم را بیشتر دوست داشته باشم” خیلی خوب توضیح دادیم. از طریق لینک زیر می تونید این پست را مطالعه کنید.

چطور خودم را دوست داشتم باشم ؟

 

دوستای عزیزم امیدوارم مطالب براتون مفید و کاربردی بوده باشه، خوشحال میشم نظرات تون را برام اینجا بنویسید، خوندن نظرات تون بهم انرژی و انگیزه میده. 

با دوستانتان به اشتراک بگذارید.
فریبا کرمی
فریبا کرمی هستم مدیر وبلاگ ایت نت به تولید محتوای کاربردی و رفع دغدغه های روزانه در حوزه غذا و آشپزی و سبک زندگی سالم علاقه دارم.

    اسهال، یکی از عوارض بیماری کرونا و راهکارهای تغذیه ای برای رفع این عارضه

    مقاله قبلی

    تازه خوری و اصول تازه خوری

    مقاله بعدی

    شما همچنین ممکن است دوست داشته باشید

    نظرات

    پاسخ دهید

    بیشتر در تغذیه سالم