کرونا و بی تحرکی
با دوستانتان به اشتراک بگذارید.

در پست قبلی(کرونا و بی تحرکی کودکان ۱) به روش های ساده و در دسترس خونگی برای بازی و افزایش فعالیت بدنی کودکان اشاره کردیم،
در این بخش می خواهیم چند تا راهکار تغذیه ای را با هم مرور کنیم: 

اولین موضوع این هست که همیشه این را به یاد داشته باشید که کودکانتان از شما برای تمامی عادات و رفتارهاشون الگو می گیرند، غذا خوردن هم از این قاعده مستثنی نیست، پس با اصلاح الگوی غذایی خودتون در عمل می تونید مربی کودک تون باشید و اون را هدایت کنید به سمت سبک زندگی سالم  و به دور از بیماری و دارو و درمان( مهم ترین نکته که یادمون باشه کودکان به رفتار و عملکرد شما نگاه می کنند نه بیان شما)

راهکارهای غذایی که به عنوان والدین می تونید انجام بدید

۱-در سبد غذایی تون از  غذاهای  سالم، طبیعی و ارگانیک استفاده کنید(آب میوه های طبیعی به جای آب میوه های صنعتی حاوی اسانس و مواد نگهدارنده! چای ایرانی جایگزین چای خارجی! برنج ایرانی به جای برنج خارجی! محصولات لبنی سالم و ارگانیک جانشین محصولات لبنی صنعتی! و …) چرا که مواد غذایی سالم هم انرژی جسمانی شما را به صورت واقعی افزایش می دهد و هم به سلامت روح و روان تون کمک می کنه و از کودک شما فردی قوی تر، سالم تر و با سطح ایمنی بالاتر را می سازند.

 ۲-میز غذا را طوری بچینید که برای کودک شما تحریک کننده و اشتها آور باشه و سعی کنید غذاها را با شکل و طرح بچه گونه تزئین و دکور کنید تا برای کودک جذاب باشه.

غذای کودکانه

۳-تعادل و تنوع غذایی را از همه گروه های غذایی در وعده های مختلف روز رعایت کنید .

۴-به کودکان و نوجوانان خود تفاوت غذاهای خانگی و فست فودی را آموزش دهید.

۵-غذاهای فست فودی و فرآوری شده را حذف کنید و در عوض بشقاب آنها را از میوه و سبزیجات و برنج و نان سبوس دار پر کنید، این مواد غذایی به مدت طولانی آنها را سیر نگه می دارند و در عین حال شامل انواع مواد معدنی، ویتامین ها و فیبر هستند.

فست فود ممنوع

۶-مصرف نوشیدنی های های صنعتی و مصنوعی، آبمیوه های صنعتی و انواع نوشابه را تا حد امکان به صفر برسونید و آب لیمو طبیعی و خونگی، انواع عرقیات سالم، دمنوش های خونگی و سالم را جایگزین کنید.

۷-میان وعده و تغذیه ی کودک در مدرسه و محیط آموزشی را خودتون تهیه کنید و از انواع میوه ها، انواع مغزهای خشکبار، سبزیجات و غذاهای خونگی استفاده کنید.

یادتون باشه هیچ کدوم از ویتامین ها و املاح در خوراکی ها و تنقلات کارخونه ای یا غذاهایی که اغلب بچه ها از فروشگاه های بیرون یا بوفه ی مدرسه تهیه می کنند به اندازه ی کافی وجود ندارد!!!

آجیل

ایت نت سبک زندگی جدید

تنقلات ناسالم خط قرمز اصول غذایی خانواده ی شما باشد

بی تحرکی کودکان

شما می توانید به جای استفاده از تنقلات و غذاهای پر کالری و ناسالم از گزینه های جایگزین زیر برای میان وعده ی خانواده استفاده کنید :

۱-میوه های مربوط به هر فصل

۲-آجیل و مغزها(پسته – بادام – گردو – کشمش و …)

۳-آب میوه های طبیعی و خونگی

۴-کیک و شیرینی های خونگی و سالم 

۵-شیرموز – شیرخرما و شیرکاکائو خونگی 

۶-میوه های خشک 

۷-معجونی از مغزها و شیر و بستنی 

۸-سالاد میوه و سبزی جات

در واقع باید سبک زندگی و عادات غذایی مون را اصولی تغییر بدیم، وقتی به صورت اصولی و پایه ای تغییر می کنیم دیگه اگر سر دوراهی انتخاب بین انواع چیپس، نوشابه و پیتزا و میوه و آجیل قرار بگیریم شما به صورت خودکار و خود به خود مواد غذایی سالم را انتخاب می کنید چون خوردن شون بهتون احساس خوبی میده و براتون لذت بخش هست و خوردن چیپس و نوشابه نه تنها براتون لذت بخش نیست بلکه بعد از خوردنش نه از لحاظ جسمی احساس خوبی دارید نه از لحاظ ذهنی و روحی!

وقتی به این مرحله برسید یعنی اهرم رنج و لذت را درست در ذهنتون جا گذاشتین و از پایه تغییر کردین.

  ولی وقتی که هنوز خوردن چیپس و پفک و نوشابه براتون زجرآور و سخت نیست، معنی اش این هست که هنوز به صورت پایه ای و اصولی تغییری ایجاد نشده! به همین دلیل رژیم غذایی یا سبک زندگی سالم براتون مثل تحمل یک دوره ی سخت و همراه با مشقت هست که باید بگذره تا برگردیم به همون حالت زندگی قبل؛ که نمیشه گفت اون سبک زندگی قبل درست هست یا غلط! ولی میشه گفت آیا نتیجه ای را که می خواهم از اون سبک زندگی می گیرم یا نه؟!

قطعا انتخاب همه داشتن یک بدن قوی با سطح ایمنی بالا و به دور از بیماری و دارو و درمان هست، سبک زندگی سالم نتیجه اش احساس خوب و بدن قوی و صرف هزینه برای مواد غذایی سالم و خوشمزه به جای پرداخت هزینه برای دارو و قرص و انواع آزمایشات مختلف هست. این شما هستید که انتخاب می کنید.

(شما مسئول تمام اتفاقات زندگی خودتون هستید)

برنامه ی غذایی مناسب برای کودکان و نوجوانان

Diet plan

برنامه غذایی استاندارد طبق نظر مشاورین مورد اعتماد و با تجربه در حوزه ی کودک و نوجوانان می تونه کمک کنه هم آگاهی مون در مورد تغذیه ی سالم و سبک زندگی سالم افزایش پیدا کنه و هم بتونیم با ایجاد عادت های صحیح غذایی و الگوی تغذیه ای درست یک خانواده ی سالم و شاد داشته باشیم.

 در اینجا شما می توانید از لینک زیر برنامه غذایی مناسب با شرایط اقتصادی و اجتماعی خودتون را از مشاوران مجرب مجموعه ی ایت نت دریافت کنید.

آنلاین مشاوره بگیر

اگر که مطالب براتون مفید و کاربردی هست می تونید برای دوستان تون ارسال کنید.

 

 

با دوستانتان به اشتراک بگذارید.
فریبا کرمی
فریبا کرمی هستم مدیر وبلاگ ایت نت به تولید محتوای کاربردی و رفع دغدغه های روزانه در حوزه غذا و آشپزی و سبک زندگی سالم علاقه دارم.

    کرونا و بی تحرکی کودکان ۱( قسمت اول )

    مقاله قبلی

    یک نوشیدنی برای سم زدایی بدن

    مقاله بعدی

    شما همچنین ممکن است دوست داشته باشید

    نظرات

    پاسخ دهید

    بیشتر در تغذیه سالم