نقش تغذیه در پیشگیری از ابتلا به کرونا
با دوستانتان به اشتراک بگذارید.

نقش تغذیه در پیشگیری از ابتلا به کرونا

سلام خدمت شما همراهان گرامی

من زیبا کجوری هستم کارشناس ارشد تغذیه و مشاور همکار سایت eatnet

بحث داغ این روزها موضوع بیماری کرونا که تبدیل به یه دغدغه جهانی شده، برای خیلی از افراد باعث ایجاد دلهره و نگرانی در زمینه سلامت جسم و روح شون شده، ما در این بخش از سلامت eatnet به جای دنبال کردن اخبار و حوادث منفی، سعی کردیم تمرکزمون را بگذاریم روی راهکارهای افزایش سطح ایمنی بدن و حل مسائل پیش اومده به خاطر این بیماری! امروز چند راهکار غذایی، باید و نبایدهای غذایی و نقش تغذیه در پیشگیری از ابتلا به این بیماری را با هم مرور می کنیم. در برنامه غذایی روزانه مون ۲ اصل را باید در نظر بگیریم: مورد اول دریافت کافی مواد مغذی و مورد بعدی رعایت تعادل و تنوع در مصرف مواد غذایی که منجر به تقویت سیستم ایمنی بدن مون میشه. لیستی از ویتامین های تاثیرگذار در مواد غذایی و راهکارهایی که به بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن مون کمک می کنه را در ادامه بهش اشاره می کنیم: 

۱-مصرف ویتامین A

ویتامین آ - vitamin A

زرده تخم مرغ ، ماهی ، جگر

میوه ها و سبزی های زرد و نارنجی مثل: کدو حلوایی-هویج-فلفل دلمه ای زرد و نارنجی

برگ های تیره رنگ سبزیجات مثل کاهو ، سبزی خوردن ، اسفناج

کلم بروکلی و  شیر 

 از منابع غنی ویتامین A  هستند.

۲-مصرف ویتامین C

ویتامین ث - vitamin C

مرکبات(پرتقال-نارنگی-نارنج-لیموترش-گریپ فروت-لیموشیرین و….)کیوی ،سیر ،گوجه ، کلم بروکلی ، سبزیجات تازه سبز رنگ و آب نارنج یا لیمو ترش تازه  منابع خوبی برای ویتامین ث هستند.

۳- مصرف ویتامین D

نقش ویتامین D در پیشگیری از کرونا

لبنیات ، زرده تخم مرغ ، ماهی های چرب از مواد غذایی هستند که حاوی ویتامین D هستند.

۴-مصرف ویتامین E

نقش ویتامین E در افزایش ایمنی بدن

روغن های کانولا

گلرنگ

آفتابگردان

ذرت

۵-مصرف پروتئین

نقش پروتئین در پیشگیری از کرونا

گوشت قرمز

مرغ

ماهی

میگو

تخم مرغ

حبوبات

و انواع مغزها و غلات که حاوی روی، آهن و سلنیوم می باشد.

۶-مصرف روزانه ۶تا۸ لیوان مایعات

مصرف روزانه 6تا 8 لیوان مایعات

 مایعات می تونه

آب آشامیدنی

آب میوه طبیعی تازه

آب سبزی های تازه طبیعی باشد

۷-مصرف شیرینی ها، آبمیوه های صنعتی، نوشابه های گازدار، قند، شکر و مربا را محدود کنید.

این نوع مواد غذایی سرشار از نمک ، قند و چربی بیشتر از استاندارد هستند  و مصرف بیش از اندازه از آنها هم به شما احساس سنگینی می دهد و هم اینکه باعث اضافه وزن و چاقی می شوند. پس تا حد امکان از شیرینی های طبیعی مثل خرما-توت خشک-انجیر و مویز استفاده کنید تا محصولات صنعتی دارای مواد نگهدارنده و رنگ و اسانس!!!

۸-از سیر، پیاز و زنجبیل در پخت غذاها کمک بگیرید، چرا که باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود.

سیر پیاز و زنجبیل باعث تقویت سیسیتم ایمنی می شود

۹- خواب کافی و انجام حرکات سبک ورزشی سطح ایمنی بدن تون را بالا می بره. 

خواب راحت و با آرامش

خواب کافی در طول شبانه روز به ترمیم و تقویت سیستم ایمنی بدن شما بسیار کمک می کند.

به طور میانگین بزرگسالان باید در هر شبانه روز بین ۶ الی ۸ ساعت خواب مفید داشته باشند.

 

اهمیت حفظ یک رژیم غذایی سالم :

شما زمانی می توانید تمام نکات گفته شده در بالا را رعایت کنید که از یک برنامه غذایی سالم و متنوع و استفاده کنید.

وظیفه یک رژیم غذایی کامل،  رفع نیاز بدن به مواد مغذی می باشد و زمانی که بدن شما از لحاظ مواد مغذی یا ویتامین ها و املاح در سطح نرمالی باشد قوی تر می تواند در برابر انواع ویروس ها و میکروب ها عمل کند یا مبارزه کند و خودش را ترمیم کند .

یک رژیم غذایی غنی از غلات کامل ، مغزها و چربی های سالم مانند روغن زیتون، کنجد، بادام زمینی یا سایر روغن های غنی از اسیدهای چرب اشباع نشده مصرف کنید. این غذاها به حمایت از سیستم ایمنی بدن شما کمک می کنند.

کسی نیست که از نقش تغذیه و ورزش در سلامتی و شادابی جسم و روح بی خبر باشه، به خصوص در این ایام که مسئله بیماری کرونا باعث شده که تحرک کافی نداشته باشیم. شما می تونید برای دریافت رژیم غذایی کاهش وزن و برنامه ورزشی از طریق مشاوران تغذیه ی تیم “ایت نت” اقدام کنید، هم چنین مبتلایان به کرونا می توانند به صورت آنلاین از خدمات مشاوره تغذیه eatnet از طریق لینک زیر اقدام کنند.

 

با دوستانتان به اشتراک بگذارید.
فریبا کرمی
فریبا کرمی هستم مدیر وبلاگ ایت نت به تولید محتوای کاربردی و رفع دغدغه های روزانه در حوزه غذا و آشپزی و سبک زندگی سالم علاقه دارم.

    رفع عطش و خنک نگه داشتن بدن در گرما(مقابله با گرمازدگی)

    مقاله قبلی

    pms چیست؟ و علائم آن چیست و  نحوه بهبود عملکرد بدن در دوران pms و دوران قاعدگی

    مقاله بعدی

    شما همچنین ممکن است دوست داشته باشید

    نظرات

    پاسخ دهید

    بیشتر در تغذیه سالم