با دوستانتان به اشتراک بگذارید.

در این روزهایی که زمان زیادی را در خانه سپری می کنیم، یک موضوع مهمی که باید بهش توجه کنیم عادات های غذایی و کم تحرکی در طی این دوران خونه نشینی است.

واقعا قرنطینه مزایایی هم برامون داشته؟! چه کسانی از این فرصت و شرایط به نفع خودشون استفاده کردن؟! و بعد از اتمام قرنطینه با تغییرات جدید و مهارت ها و رفتارهای جدید به یه فرد دیگه تبدیل شدن؟!

اما قرنطینه می تونه چه تاثیرات مثبت و منفی روی عادات غذایی مون داشته باشه؟! با هم یکم مرور کنیم و از جنبه ی دیگه ای به موضوع نگاه کنیم و ببینیم که تاثیرات مثبت و منفی قرنطینه روی عادات غذایی مون چی بوده؟

۱ – آشپزی در خانه

آشپزی در خانه

آیا می دونستید که خوردن غذای خونگی بهترین راه برای کنترل وزن است ؟!

زمانی که شما در خانه هستید غذاهای سالم و خونگی پخته شده با عشق میل می کنید،

به هیچ عنوان کیفیت و مزایای غذای خونگی قابل مقایسه با غذای بیرون نیست!!!!

در ضمن کسانی که از  غذایی خانگی بیشتر از غذای بیرون بر یا فست فود استفاده می کنند ۲۸ درصد کمتر از بقیه افراد دچار اضافه وزن و چاقی می شوند.

غذایی که در خونه پخته می شود با بهترین مواد اولیه مثل برنج ایرانی، گوشت و مرغ های مطمئن و سالم، رب گوجه ی خونگی پخته می شود.

غذایی که هر روز می خورید پخت همان روز هست و غذایی از قبل پخته شده و فریز شده نیست! در واقع شما هر روز غذای تازه می خورید.

در منزل تمام مواد اولیه ای که برای پخت غذا استفاده می شود؛ قبل از مصرف به خوبی شسته می شوند و تمام ظروف که غذا در آن پخته شده یا سرو شده بعد از اتمام غذا کاملا تمیز و مرتب شسته می شوند و خشک می شوند.

غذای خونگی یعنی تمیزی، خوشمزگی و عشق.

پس قرنطینه این فرصت را ایجاد کرده که شما کمتر از غذاهای فست فودی، کنسروی و نیمه آماده استفاده کنید و این زمان آزاد را در اختیار داشته باشید که بتونید تمام وعده های غذایی را در منزل میل کنید.

به نسبت گذشته میوه و سبزیجات بیشتری مصرف می کنید و این باعث می شود که مقادیر زیادی ویتامین به بدن خودتون برسونید و از گرسنگی کاذب جلوگیری کنید.

۲ – وعده های غذایی خانوادگی

غذاخوردن دست جمعی افراد خانواده در وعده های غذایی باعث ایجاد نظم در غذا خوردن افراد خانواده می شود و از غذاخوردن های پراکنده و احساسی جلوگیری می شود.

همچنین باعث ایجاد یک ارتباط صمیمانه بین اعضای خانواده می شود، باعث افزایش همبستگی در بین اعضای خانواده می شود که از بروز مواردی مانند احساس تنهایی، خشم و  سردی روابط پیشگیری می کنه. پس قرنطینه این فرصت را ایجاد کرده تا زمان بیشتری با اعضای خانوادمون باشیم و از این فرصت برای شناخت بیشتر یکدیگر و بیشتر با هم بودن و لذت بردن استفاده کنیم.

۳ – خرید مواد اولیه سالم تر و تازه تر

خرید مواد غذایی سالم

شما با داشتن زمان کافی برای خرید کردن و غذا پختن مواد اولیه غذایی سالم تر و تازه تری را می توانید خریداری کنید و مجبور به خرید مواد غذایی کنسروی، نیمه آماده و فرآوری شده نیستید!

مواد غذایی کنسروی و صنعتی حاوی افزودنی ها، اسانس، رنگ و مواد نگهدارنده هستند که با مصرفش شما احساس سنگینی، ترش کردن، خستگی و بی انرژی بودن می کنید و در عین حال هیچ مواد مغذی و با ارزشی را هم به بدن تون نرسوندید!!

پس قرنطینه بهمون این فرصت را داده تا از زمان آزادی که در اختیار داریم به نفع خودمون استفاده کنیم.

۴ – خوردن مواد غذایی سالم تر

خوردن مواد غذایی سالم تر

شما می توانید از این فرصت استفاده کنید و به برنامه غذایی خودتون تنوع بدید

غذاها و دسرهای جدید را امتحان کنید

هم تنوع غذایی تون بالا میره و هم اینکه بعد از پایان قرنطینه کلی غذاها و دسرهای جدید یاد گرفتید

  مثل:

انواع کیک و شیرینی ها

انواع کباب ها

انواع دسرها

انواع مربا

انواع ترشی و……

و کلی موارد دیگه که میشه به این لیست با توجه به سلیقه و ذائقه ی خودتون اضافه کنید، پس باز هم این فرصت را قرنطینه بهمون داده.

۵ – پرهیز از مصرف غذاهای نامناسب

غذاهای فرآوری شده

غذاهای آماده یا فرآوری شده را از سبد خرید خود حذف کنید!!! 

اگر فست فود جز مورد علاقه های شماست فست فود خونگی می تونه گزینه ی مناسب تر و مطمئن تری باشه.

مصرف زیاد مواد غذایی فرآوری شده و فست فودی باعث بروز مسائل و مشکلات زیر می شود:

  • چاقی و اضافه وزن 
  • احساس سیری کاذب 
  • کاهش انرژی جسمانی شما
  • مشکلات گوارشی و رفلاکس معده 
  • زمینه ساز افسردگی
  • التهابات بدنی مانند سودا و …
  • آکنه و ضایعات پوستی از 

۶- غذا خوردن احساسی

غذا خوردن احساسی

شاید یکی از مواردی که افرادی که توانایی کنترل استرس و اضطراب خودشون را تو این دوران ندارند باهاش مواجه شوند همین مورد باشه؛ اگر زمانی که درگیر احساساتی مانند نگرانی، ناراحتی، اضطراب، بی حوصلگی یا حتی شادی هستید و خود را در آشپزخانه و یا جلو درب یخچال می بینید شما دچار پرخوری عصبی هستید که منجر به اضافه وزن و چافی و احساس گناه بعد از خوردن غذا می شود.

در واقع گرسنگی عاطفی زمانی رخ می دهد که شما بعد از یک احساس مثل ناراحتی استرس یا شادی به شدت میل به غذا پیدا می کنید و با این کار مغز احساس خوبی به خودش می دهد و یک عادت غذایی ایجاد می کند که در ذهن شما ثبت می شود و هر زمان دچار یک حالت احساسی می شوید سریع به غذا فکر می کند.

به جای استفاده از غذا برای تسکین احساسات یک راه حل دیگه ای برای این مسئله پیدا کنید مثل:

پیاده روی

دویدن

نقاشی کشیدن

نوشتن

کتاب خواندن

 که می تواند به سلامت جسم و روح شما هم کمک کند و حتما روی اعتماد به نفس و کنترل احساسات و هیجانات خودتون کار کنید تا بتونید این مورد را حل کنید و دچار گرسنگی عاطفی نشید!!!!

۷- غذا خوردن هنگام تماشای تلویزیون

غذا خوردن با تلویزیون

غذا خوردن با اینکه تمرکز شما بر روی یک موضوع دیگر مثل برنامه های تلویزیونی یا فضای مجازی یا صحبت کردن با اطرافیان تون هست باعث می شود که تمرکزی روی غذا خوردن نداشته باشید و پیام سیری که به مغز ارسال می شود را متوجه نشید و زیاد از حد معمول  غذا بخورید، این کار باعث میشه میزان غذای بیشتری بخورید و زمینه ساز اضافه وزن و چاقی شود. که یکی از عوارض منفی قرنطینه می تونه این مورد باشه و راه حل این هست که زمانی را که می خواهیم به غذا خوردن اختصاص بدیم در یک محیط کاملا آرام و با احساس خوب و آرامش غذامون را میل کنیم.

تمام مواردی که در بالا گفته شد اگر به عادت شما تبدیل شود می تواند تمام ابعاد زندگی شما را تحت تاثیر قرار  دهد و از شما بعد از قرنطینه یک فرد جدید بسازد،

 یک برنامه ورزشی روزانه را در برنامه تون قرار بدین و حتی کلی عادات خوب مثل آشپزی کردن با حوصله و عشق، کتاب خوندن، ورزش کردن، یادگیری یک مهارت جدید، گذراندن زمان بیشتر با اعضای خانواده و لذت بردن از این زمان با هم بودن را جز سبک زندگی مون کنیم

قرنطینه می تونه فرصتی را برامون ایجاد کنه تا کارهای عقب موندمون را انجام بدیم: کتابایی که قرار بود بخونیم و همیشه می گفتیم زمان کافی براش ندارم!!   مهارت هایی که قرار بود یاد بگیریم و الان فرصتش ایجاد شده و به لطف فضای مجازی آموزش های آنلاین همیشه در دسترس هست و کلی موارد دیگه که خودتون بر اساس شرایط زندگی شخصی و کاری تون می تونید انجام بدین،

 در واقع این دوران بهترین فرصت برای ایجاد یک سبک زندگی سالم است که به راحتی می توانید از این زمان آزادی که در اختیار دارید کلی استفاده های مفید کنید.

امیدوارم مطالب براتون مفید و کاربردی بوده باشه. می تونید برای دوستان تون به اشتراک بگذارید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید.

علت احساس خستگی و بی حالی بعد از ورزش؟!

مقاله قبلی

پیشگیری و درمان خشکی پوست در زمستان

مقاله بعدی

شما همچنین ممکن است دوست داشته باشید

نظرات

پاسخ دهید

بیشتر در تغذیه سالم