سندروم پیش از قاعدگی
با دوستانتان به اشتراک بگذارید.

pms چیست؟ و علائم آن چیست و  نحوه بهبود عملکرد بدن در دوران pms و دوران قاعدگی 

سندروم  پیش از قاعدگی یا  pms

   (Premenstrual Syndrome)

 

به اختلالات فیزیکی و عاطفی پیش از قاعدگی که معمولا هر ماه برای بانوان اتفاق می افته، سندروم پیش از قاعدگی یا pms می گویند. هر ماه حدود ۸۵% از خانم ها حداقل یکی از علائم سندروم پیش از قاعدگی را تجربه می کنند. آکنه، تحریک پذیری سینه ها، درد شکم، نفخ، خستگی، تحریک پذیری، افسردگی و اختلالات ناگهانی خلق و خو از جمله شایع‌ترین علائم سندرم پیش از قاعدگی است. علائم دیگر شامل موارد زیر است:

  • احساس غم، نا امیدی یا احساس بی‌ارزشی
  • تنش، اضطراب یا لجبازی
  • خلق و خوی متغیر همراه با گریه‌
  • تحریک پذیری مداوم، عصبانیت و درگیری با خانواده، همکاران یا دوستان
  • بی‌میلی به انجام دادن فعالیت‌های روزانه
  • اختلال در تمرکز
  • خستگی، بی‌حالی یا کمبود انرژی
  • تغییر اشتها، که شامل پرخوری یا اشتیاق زیاد به غذاهای خاص است
  • خوابیدن بیش از حد یا مشکل در خواب
  • حساسیت به لمس یا تورم پستان،
  • سردرد، درد مفاصل یا عضلات،
  • افزایش وزن

اما مهم اینه که چکار کنیم که بتونیم این علائم را مدیریت و کنترل کنیم؛ در این بخش از سلامت eatnet یه سری راهکارهای ساده را آوردیم که بتونیم تصمیمات و احساساتی که تو این دوران(pms) و دوران پریود داریم را به عمل و رفتار تبدیل نکنیم و بتونیم این برهه از زمان را با آرامش بیشتری سپری کنیم:

۱-دمنوش آرام بخش 

مصرف دمنوش در دوران پریودخوردن یه دمنوش آرام بخش مثل بابونه، زعفران، هل، اسطوخودوس یا دارچین خیلی می تونه تو این دوران بهتون کمک کنه. خوردن دمنوش بهتون احساس آرامش میده و باعث تسکین دردتون میشه.

۲-رژیم غذایی سالم

نقش مغزها در بهبود علائم سندروم پیش از قاعدگی

داشتن یه رژیم غذایی سالم تو این دوران خیلی مؤثره، غذاهایی بخورید که کربوهیدرات،فیبر و منیزیم دارن: موز، شکلات و مغزها خیلی کمک کننده است. از خوردن غذاهای فست فودی و صنعتی که ارزش غذایی ندارن به خصوص تو این دوران خودداری کنید.

۳-یوگا و meditation

مدیتیشن در دوران پریود و پیش از پریود

تو این دوران خودتون را در معرض تنش ها و حاشیه هایی که منجر به تحریک پذیری بیشتر و  به هم خوردن آرامش تون میشه قرار ندین  و یادمون باشه به عنوان یک زن وجودمون بسیار ارزشمند و دوست داشتنی هست که به نظرم نه تنها در این دوران بلکه همیشه این را جز اصول شخصی زندگی مون قرار بدیم. مدیتیشن و یوگا تو این دوران خیلی بهتون آرامش و احساس خوبی میده و کمک کننده است.

۴-نوشیدن آب

نوشیدن آب زیاد در دوران قاعدگی و پیش از آن

فواید نوشیدن آب زیاد بر کسی پوشیده نیست، آب زیاد تو این دوران به عملکرد بهتر سیستم گوارشی تون و تسهیل خونریزی تون کمک می کنه.

۵-دوش گرفتن

در دوران پریود به بهداشت شخصی تون بیشتر از همیشه رسیدگی کنیدباور غلط حمام نکردن را تو این دوران دور بریزید و بیشتر از همیشه به بهداشت تون اهمیت بدین. یه دوش آب گرم می تونه خستگی و درد و کسالت شما را کم کنه؛ فقط یادمون باشه نباید توی وان دراز بکشیم و بعد از حمام به خوبی ناحیه تناسلی رو خشک کنیم تا رطوبتی باقی نمونه و  از بروز عفونت جلوگیری کنیم.

۶-انجام کار مورد علاقه

انجام کارهای مورد علاقه در زمان پریود

کار مورد علاقه تون را انجام بدین تا تمرکزتون را ببره سمت چیزی که بهش علاقه دارید؛ اینم برمی گرده به شناختی که از خودتون دارین که چه چیزی می تونه بهتون لذت و حس خوبی بده: مثل کتاب خوندن، نقاشی کردن، گوش دادن به موزیک مورد علاقه تون، رسیدگی به باغچه و گل ها، بودن با همسرتون یا کسی که از بودن باهاش احساس خوبی دارین و هر کاری که بهتون احساس خوبی میده.

۷-خواب و استراحت کافی 

خواب راحت و با آرامش در دوران پریود

اگر شاغل، کارمند یا مسئولیت اجتماعی خاصی دارید؛ تو این چند روزه سعی کنید دغدغه های کاری، اجتماعی و اقتصادی تون را کنار بزارید و زمان بیشتری را به استراحت و رسیدگی به خودتون اختصاص بدین.

۸-پیاده روی و انجام حرکات ورزشی سبک

پیاده روی و انجام حرکات سبک ورزشی در دوران پریود فراموش نشه

پیاده روی و انجام  حرکات ورزشی سبک در هوای آزاد و طبیعت کمک می کنه تا التهاب و درد کمتری را تو ابن دوران تجربه کنید.

۹-احساسات تون را به راحتی بیان کنید

در دوران پریود از گفتن احساسات تون خجالت نکشید

از گفتن احساسات تون و تجربه هایی که تو این دوران دارید خجالت نکشید؛ خیلی راحت از احساسات تون صحبت کنید و بزارید اطرافیان تون هم بیشتر شما را درک کنن، چون شما در هر موقعیتی ارزشمند و دوست داشتنی هستید.

همه این راهکارها کمک می کنه تا این دوران را با آرامش بیشتری سپری کنیم، 

مشتاق خوندن نظرات تون در مورد استفاده از این راهکارها هستم. امیدوارم لحظات آرومی را تجربه کنین و همیشه بخندین.

 

با دوستانتان به اشتراک بگذارید.
فریبا کرمی
فریبا کرمی هستم مدیر وبلاگ ایت نت به تولید محتوای کاربردی و رفع دغدغه های روزانه در حوزه غذا و آشپزی و سبک زندگی سالم علاقه دارم.

    نقش تغذیه در پیشگیری از ابتلا به کرونا

    مقاله قبلی

    تفاوت فلفل دلمه ای نر و ماده و کاربردش در آشپزی

    مقاله بعدی

    شما همچنین ممکن است دوست داشته باشید

    نظرات

    پاسخ دهید