با دوستانتان به اشتراک بگذارید.

همه ما می دانیم که داشتن فعالیت های بدنی مثل ورزش و پیاده روی به تقویت سیستم ایمنی بدن مون کمک بسیاری می کند.

وقتی که ورزش می کنید با افزایش ضربان قلب جریان گردش خون در بدن تون زیاد می شود و باعث می شود که سرحال تر، شاداب تر و پر انرژی تر شوید. با این وجود امکان خستگی و احساس بی حالی بعد از آن در بدن کاملا طبیعی هست. اگر بعد از تمرین ورزشی یا پیاده روی احساس خستگی می کنید ، ما در این مقاله جوانب مثبت و منفی آن را توضیح دادیم.

به طور کلی داشتن احساس خواب آلودگی یا خستگی پس از ورزش طبیعی است و جای نگرانی ندارد. 

هر چند سطح انرژی بعد از ورزش در همه افراد می تواند متفاوت باشد و حتی افرادی نیز هستند که بعد از یک پیاده روی معمولی هم دچار خستگی می شوند .

در هر صورت سطح انرژی شما بعد از ورزش به عوامل زیادی بستگی دارد از جمله:

 

  • تناسب اندام شما ( توده بدنی خود را اندازه بگیرید: گاهی اضافه وزن یا لاغری باعث این اتفاق می شود)

محاسبه شاخص توده بدنی

  • برنامه غذایی شما ( برنامه غذایی شما باید حاوی مواد معدنی و ویتامین ها باشد و در بانوان وجود آهن در برنامه غذایی شون بسیار ضروری است. )                                                                                    
  • میزان آب بدن شما در زمان فعالیت بدنی یا هیدراته بودن آن ( شما باید روزانه ۱۰ الی ۱۲ لیوان آب بنوشید)                                                                                                                                                            
  • قند خون پایین ( ورزش ذخیره قند در بدن را کاهش می دهد، طیف گسترده ای از علائم ناشی از افت قند خون وجود دارد که ممکن است در طول تمرین یا بعد از آن باهاش مواجه بشید مثل: لرزش، ضربان قلب سریع، حالت تهوع ، سردرد یا ضعف عمومی. حتما قبل از تمرین یا اواسط تمرین از مواد غذایی که حاوی قند هستند مثل خرما یا میوه های شیرین استفاده کنید)                                                                            
  • نوع ورزشی که می کنید ( ورزشی که متناسب با استایل بدن شما و آمادگی بدن شما باشد را انتخاب کنید)                                                                                                                                                        
  • نداشتن تداوم در ورزش کردن ( به طور مثال به صورت منظم ورزش نمی کنید )                                                 
  • مدت، شدت و دفعات ورزشی که می کنید( بدن به بی نظمی واکنش نشان می دهد)                                                
  • زمینه های پزشکی، داروهای مصرفی یا بیماری ها                                                                                            
  • دوران قاعدگی در زنان ( در این دوران بدن شما به استراحت بیشتری نیاز دارد)                                                  
  • میزان خواب شما در شبانه روز ( حتما قبل از ورزش استراحت و خواب کافی داشته باشید)

اینستاگرام ایت نت

خواب آلودگی بعد از تمرین در اثر واکنش طبیعی بدن به فعالیت بدنی ایجاد می شود.

هنگام ورزش عضلات شما به طور مکرر منقبض می شوند .عضلات شما برای این انقباضات از  

آدنوزینتری فسفات (ATP) استفاده می کنند. ATP مولکولی است که انرژی سلول های بدن شما را 

تأمین می کند، بعد از مدتی فسفات شما کاهش می یابد و در نتیجه دچار خستگی عضلات می شوید. 

علاوه بر این، ورزش انتقال دهنده های عصبی مختلف از جمله دوپامین و سروتونین را افزایش می دهد. 

این تغییرات ظرفیت CNS شما را برای فعال سازی عضلات کاهش می دهد و منجر به خستگی مرکزی 

می شود. در نتیجه ممکن است احساس خستگی کرده و بخواهید چرت بزنید.

تغییر الگوی تغذیه با ایت نت

مشاوره گرفتن از یک مشاور تغذیه و یا یک مشاور ورزشی می تواند به شما در شناخت بدن خود و اینکه چه غذاهایی قبل و یا بعد از تمرین مصرف کنید و چه حرکات ورزشی را انجام دهید کمک می کند. اگر علائم و مسائلی که هنگام ورزش کردن و بعد از ورزش کردن دارید با راهکارهای بالا حل نشد حتما نیاز هست که با پزشک خودتون مشورت کنید و به صورت ریشه ای تر و جدی تر مسائل خودتون را بررسی کنید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید.

چطور استرس را مدیریت و کنترل کنیم؟!

مقاله قبلی

عادات غذایی در دوران قرنطینه

مقاله بعدی

شما همچنین ممکن است دوست داشته باشید

نظرات

پاسخ دهید