مراقبت از پوست
با دوستانتان به اشتراک بگذارید.

آیا تا به حال توجه کرده اید که پوست شما چگونه به تغییر فصل واکنش نشان می دهد؟

خشکی پوست یکی از مشکلات شایع در فصل زمستان است. میزان رطوبت کم و باد شدید زمستانی و سردی هوا می تواند رطوبت پوست شما را کاهش دهد. این امر باعث می شود که پوست شما درخشش بسیار کمتری نسبت به حالت طبیعی داشته باشد و دچار خشکی شود.

ولی خشکی پوست در زمستان اجتناب ناپذیر نیست! با ایجاد برخی تغییرات در رژیم غذایی و عادت های مراقبت از پوست و استفاده از محصولات مناسب، می توانید تمام طول زمستان پوست خود را نرم، صاف و شاداب نگه دارید.

خشکی پوست

نشانه های خشکی پوست چیست؟

برخی از شایع ترین علائم و نشانه های خشکی پوست عبارت است از:

  • خارش
  • ایجاد ترک
  • قرمزی پوست
  • پوست حساس
  • زبری سطح پوست
  • پوسته پوسته شدن
  • سوزش و سوزن سوزن شدن

 

این علائم ممکن است در بدن شما شدید یا خفیف باشند و بسته به ناحیه ای از بدن که تحت تأثیر قرار گرفته متفاوت است.

راهکارهایی وجود دارد که در زمان کاهش دما و خشکی هوای سرد زمستانی می توانیم برای محافظت از پوست خود انجام دهیم:

با هم چند راهکار ساده، راحت و در دسترس که به شما در تقویت سلامت پوست در ماه های سرد سال کمک می کند را مرور می کنیم :

۱-بلافاصله پس از شست و شو، پوست خود را مرطوب کنید.

آبرسانی به پوست

در هر زمان که صورت، دست ها یا بدن خود را می شویید، پوست خود را از روغن های طبیعی آن پاک می کنید! از آنجا که این روغن ها به حفظ رطوبت پوست کمک می کنند باید به احیای دوباره چربی طبیعی کمک کنیم. به همین دلیل استفاده از مرطوب کننده ها در هر زمان که پوست خود را می شویید خصوصاً در زمستان از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

نکته :  سعی کنید یک بطری مرطوب کننده را کنار سینک ظرفشویی خود قرار دهید که بلافاصله بعد از انجام دادن کارها ، پوست خود را مرطوب کنید.

۲-روزانه ضد آفتاب بزنید.

ضد آفتاب

با توجه به روزهای کوتاه زمستان و نور خورشید کمتر ، قطع کرم ضد آفتاب از برنامه صبحگاهی شما وسوسه انگیز است!!! ولی یادتون باشه در زمستان هم اشعه ماورا بنفش می تواند باعث آسیب و از بین بردن رطوبت پوست شما شود .

سعی کنید هر روز صبح بعد از استفاده از مرطوب کننده ها، حتما از  ضد آفتاب نیز استفاده کنید.

۳-از درمان های شبانه استفاده کنید.

نرم کننده ها

درمان های شبانه یک روش عالی برای احیا یا جلوگیری از خشکی پوست است. نرم کننده ها برای مرطوب سازی عالی هستند. با این حال، از آنجا که آنها نوع سنگین تری از کرم هستند ممکن است مدت بیشتری طول بکشد تا در پوست شما جذب شوند.

با استفاده از نرم کننده بر روی پوست از شب تا صبح، پوست شما زمان لازم برای جذب را خواهد داشت. اگر روی دست ها یا پاهایتان از نرم کننده استفاده می کنید، در نظر داشته باشید که آنها را در یک کیسه پلاستیکی یا دستکش بپیچید تا از پخش شدن نرم کننده روی ملافه ها یا روتختی شما جلوگیری کند و به اثر بخشی بیشتر آن کمک کنید.

 ۴-روال مراقبت از پوست خود را تنظیم کنید.

مهم نیست که نوع پوست شما چیست؟ مراقبت روزمره از پوست می تواند به شما در حفظ سلامت کلی پوست کمک کند. روال روزانه مراقبت از پوست چهار مرحله اساسی دارد که می توانید یک بار در صبح و یک بار قبل از خواب انجام دهید.

  1. پاکسازی
  2. سرم
  3. مرطوب کننده
  4. ضدآفتاب

به یاد داشته باشید که میزان رطوبت پوست شما باید از حد استاندارد برخوردار باشد تا بتواند به خوبی به سرم ها، تونرها و سایر انواع درمان های زیبایی پاسخ دهد.

اگر پوست شما صدمه دیده باشد ممکن است نسبت به موادی مانند عطر و الکل حساسیت بیشتری داشته باشد. این بدان معناست که محصولاتی که به صورت معمول احساس خوبی به شما می دهند و بر روی پوست شما تاثیر دارند، می توانند به مواد محرک  و التهاب زا تبدیل شوند.

سعی کنید روال مراقبت از پوست خود را ساده نگه دارید. استفاده از یک مرطوب کننده و ضد آفتاب در صبح و یک پاک کننده ملایم با مرطوب کننده در شب را در نظر بگیرید.

۵-از رطوبت سازها استفاده کنید.

 

رطوبت ساز

دستگاه های رطوبت ساز به پخش رطوبت در هوا کمک می کنند، به خصوص در ماه های زمستان می توانند بسیار مفید باشند. داشتن رطوبت بیشتر در هوا می تواند به عنوان یک ماده مرطوب کننده طبیعی عمل کند، که به نوبه ی خود می تواند از خشکی پوست جلوگیری کرده و آن را برطرف کند.

۶-دمای آب حمام را تنظیم کنید.

حمام

آب داغ می تواند روغن های طبیعی پوست شما را سریعتر از آب ولرم (که معمولاً در حدود ۳۷ درجه سانتی گراد است) از بین ببرد و حتی ممکن است به پوست آسیب برساند؛ یادتون باشه وقتی که پوست خود را بعد  از استحمام یا دوش گرفتن خشک می کنید به جای مالش شدید ، به آرامی با یک حوله نرم پوست خود را خشک کنید. 

 ۷-بدن خود را هیدراته کنید.

هیدراته

عدم مصرف مایعات به اندازه کافی می تواند بر روی  پوست شما تأثیر بگذارد و همچنین پوست را در معرض خشک شدن قرار دهد. یک گام مهم دیگر برای حفظ سلامت و درخشندگی پوست این است که در تمام طول روز به مقدار کافی آب و مایعات بنوشید. هم چنین استفاده از مواد غذایی فیبردار مثل میوه ها و سبزیجات-کاهو و کلم در برنامه ی غذایی تون بسیار کمک کننده است و می تونه آب لازم برای بدن شما را تامین کند.

۸-لباس های راحت و لطیف را انتخاب کنید.

Comfortable clothes

اگر پوست بدن شما بیش از حد خشک است سعی کنید لباس هایی که از جنس الیاف طبیعی و راحت هستند بپوشید تا از صدمه دیدن پوست جلوگیری کنید.

۹-دستکش بپوشید.

دستکش

دستکش آخرین مانع فیزیکی در برابر عوامل محیطی است که می تواند از پوست دستان شما محافظت کند. برای محافظت از دستان خود، در هنگام بیرون آمدن ازخانه  از دستکش های نخی یا چرمی استفاده کنید و هنگام شستن ظروف از یک جفت دستکش سیلیکونی استفاده کنید. عدم استفاده از دستکش هنگام ظرف شستن به شدت باعث خشکی پوست و از بین رفتن چربی و رطوبت پوست دستان شما می شود و زیبایی و لطافت را از دستان شما می گیرد.

یادمون باشه وجود ما و جسم بسیار ارزشمند و دوست داشتنی هست و یکی از مهم ترین مسئولیت های روزانه مون مراقبت از جسم مون هست.

همراهان عزیز اگر مطالب براتون مفید و کاربردی هست؛ می تونید برای دوستان تون هم ارسال کنید..

 

با دوستانتان به اشتراک بگذارید.

عادات غذایی در دوران قرنطینه

مقاله قبلی

آشنایی بیشتر با عملکرد کبد در بدن

مقاله بعدی

شما همچنین ممکن است دوست داشته باشید

نظرات

پاسخ دهید