تازه خوری و اصول تازه خوری
با دوستانتان به اشتراک بگذارید.


می تونم به جرئت بگم یکی از بهترین نعمت هایی که خداوند در این جهان سرشار از فراوانی برامون قرارداده: غذاها و خوردنی های خوشمزه و دوست داشتنی هست. به نظر من تنها راه سپاس گزاری این نعمت استفاده درست و با عشق از این نعمت هاست. وقتی با لذت و عشق ازشون نگهداری می کنیم و وقتی با لذت و عشق پخته میشن و کنار عزیزان مون میل می کنیم؛ یعنی سپاس گزار خداوند هستیم.

امروز چند تا از اصول تازه خوری را که یکی از پایه های تغذیه سالم و سبک زندگی سالم هست را با هم مرور می کنیم:

۱-هر چقدر تازه تر، بهتر

هر چقدر تازه تر، بهتر

میوه‌ ها و سبزیجات بعد از تولید و برداشت شروع به از دست دادن مواد مغذی و طعم خود می‌کنند. در نتیجه هر چه در انتخاب و مصرف مواد غذایی به تازگی، محلی و فصلی بودن آن‌ها دقت کنید، می‌توانید از طعم بهتر و همچنین خواص بیشتر آن‌ها استفاده ببرید و درعین‌حال کمترین آسیب را به محیط‌ زیست بزنید. 

۲-محصولات فصلی بخرید

محصولات فصلی بخرید

میوه و سبزیجاتی که خارج از فصل خود در بازار می بینید؛ جزو مواد غذایی سردخانه ای هستند! که مدت زمان زیادی انبار شده اند و فاقد ارزش غذایی هستند! و بهتره که در هر فصل از میوه ها و محصولات همان فصل استفاده کنیم که به صورت فراوان و با قیمت مناسب تر وارد بازار می شوند و خواص بیشتری نیز دارند.

۳-زود به زود خرید کنید 

زود به زود خرید کنید

وقتی خرید می‌روید کم خرید کنید و بعد از خرید بلافاصله مصرف کنید؛ حتی اگر مجبور باشید در هفته بیش از یک مرتبه به خرید بروید! زود به زود خرید رفتن، ارزش این را دارد تا مواد غذایی تازه و مغذی میل کنید.

۴-آب میوه تون را تازه میل کنید

آب میوه تون را تازه میل کنید

آب میوه ها و سبزیجات را بلافاصله بعد از آب گیری میل کنید و سعی کنید اندازه مصرف آب بگیرید تا نیاز به نگهداری طولانی مدت نباشه چون با گذشت ۲ تا ۳ ساعت از گرفتن آب میوه مواد مغذی آن از بین می رود.

۵-محصولات بومی بخرید

محصولات بومی بخرید

 بهترین و مطمئن‌ترین راه برای اینکه مواد غذایی (میوه و سبزیجات) تازه را وارد برنامه‌ی غذایی‌تان بکنید اینه که خودتون بکارید. اما اگر امکان این کار را ندارید بهترین کار این است که محصولات غذایی بومی بخرید. هر چقدر میوه و سبزیجات را بیشتر ذخیره و انبار کنند؛ بیشتر خواص و ارزش غذایی خود را از دست می‌دهند. در واقع زمانی که محصولات غذایی از منطقه‌ای به منطقه‌ی دیگری ارسال می‌شود در این بین حدود ۱۰ درصد ارزش غذایی به ویژه ویتامین C خود را از دست می‌دهند.

۶-عجله نکنید!

سبزیجات را موقع نیاز خرد کنید نه زودتر!

سبزیجات را درست زمانی که می‌خواهید بپزید و میل کنید آماده و خرد کنید. اولین برشی که به هر میوه و یا سبزی وارد می‌شود روند کاهش مواد مغذی و خراب شدن آن کلید می‌خورد. حواسمون باشه که خیساندن طولانی مدت سبزیجات خردشده در آب نیز باعث کاهش مواد مغذی آن می‌شود.

۷-مصرف غذاهای مانده ممنوع!

مصرف غذاهای مانده چه ضررهایی دارد

 غذای مانده ارزش غذایی کمتری داره! یعنی میزان ویتامین‌های اون تا حد زیادی کاهش یافته و همچنین کیفیت و بهداشت غذای مانده پایین‌تر از غذای تازه است. به همین‌دلیل بهتره غذای هر روز، همان روز پخته و تازه مصرف بشه؛ چرا که غذای مانده نه‌ تنها کیفیت بهداشتی و ارزش غذایی پایینی داره بلکه ممکن است باعث مسمومیت بشه، بنابراین خوردن غذای مانده تا حد امکان توصیه نمی‌شود!!!!!!

چای ایرانی یا خارجی

۸-از مصرف مواد غذایی صنعتی که دارای مواد نگهدارنده هستند اجتناب کنید.

مواد غذایی حاوی مواد نگهدارنده و افزودنی ها چه مضراتی داره

رنگ های مصنوعی، افزودنی ها، جوش شیرین، مواد نگهدارنده، شیرین کننده های مصنوعی، نیتریت و نیترات که با اهداف مختلفی مثل بهبود رنگ، مزه، بو، افزایش مدت زمان نگهداری یا جلوگیری از ترشیدگی غذاهای حاوی روغن به مواد غذایی اضافه میشن عوارض جبران ناپذیری مثل: سرطان ها، ناراحتی های گوارشی و مشکلات مربوط به کبد و کلیه را ایجاد می کنند. پس اگر هدف تون سبک زندگی سالم و تجربه احساس خوب هم در بعد جسمی و هم بعد روحی هست دور غذاهای صنعتی و ناسالم را خط قرمز بکشید.

شاید لازم باشه اینجا محصولات ایت نت را بهش اشاره ای کنم که در مجموعه ایت نت تمامی محصولات پخت روز و تازه هستند و امکان سفارش لحظه ای و آنی در مجموعه ی ما وجود نداره و یکی از اصول کاری و اهداف مجموعه eatnet ترویج فرهنگ تازه خوری و کیفیت هست، به همین دلیل تمام سفارشات شما از ۴۸ تا ۲۴ ساعت قبل هماهنگ و ثبت میشن. برای سفارش هر کدوم از محصولات ما می تونید از طریق سایت، صفحه ی اینستاگرام یا شبکه های مجازی ما اقدام کنید. 

با دوستانتان به اشتراک بگذارید.
فریبا کرمی
فریبا کرمی هستم مدیر وبلاگ ایت نت به تولید محتوای کاربردی و رفع دغدغه های روزانه در حوزه غذا و آشپزی و سبک زندگی سالم علاقه دارم.

    ۱۰راهکار که سیستم ایمنی بدن شما را قوی تر می کنه

    مقاله قبلی

    راه های سم زدایی بدن

    مقاله بعدی

    شما همچنین ممکن است دوست داشته باشید

    نظرات

    پاسخ دهید

    بیشتر در تغذیه سالم