با دوستانتان به اشتراک بگذارید.

یکی از مسائلی که همه ی افراد با آن دست و پنجه نرم می کنند فارغ از جنسیت و سن و جایگاه اجتماعی ، استرس در برخورد با مسائل و روزمرهای زندگی است؛ برای اینکه بتونیم وضعیت جسمی و روحی عالی داشته باشیم باید بتونیم استرس رو کنترل و مدیریت کنیم.

البته که در بعضی مواقع استرس می تواند اثرات مثبتی هم داشته باشد و یک عامل تحریک کننده مثبت برای رشد و فعالیت های روزانه باشد، چون مقدار کمی استرس بهمون کمک می کنه تا کارهامون را با دقت و تمرکز بیشتری انجام بدیم.

اما همین استرس اگر از کنترل ما خارج بشه و نتونیم مدیریتش کنیم می تونه برامون دردسر ساز بشه، پس امروز با هم مرور می کنیم که چطور در برخورد با مسائل قوی تر عمل کنیم و بتونیم به تغذیه ی روح مون و مهار استرس بپردازیم. 

شاید اول از همه بهتر باشه بدونیم چه عواملی باعث بروز استرس میشه، البته بر اساس شخصیت و شرایط زندگی افراد، هر کدوم از ما به خاطر عوامل مختلفی دچار استرس می شویم، مثلا ممکن هست یک خانم خانه دار وقتی قراره آخر هفته یک مهمانی مهم داشته باشه استرس داشته باشه که آیا همه چی خوب پیش میره و مهمونی اش اون طوری که میخواد برگزار میشه یا نه؟ ولی برای یک فرد دیگر این موقعیت کاملا عادی و بدیهی و بدون استرس به حساب بیاد، پس خود اینکه چه عواملی باعث بروز استرس و نگرانی در ما می شود بستگی به شرایط روحی روانی و شخصیتی مون دارد که در زیر چند مورد از عواملی را اکثریت افراد باهاش درگیر می شوند عنوان کردیم:

  • نگرانی در مورد مسائل مالی و اقتصادی
  • نگرانی هایی مربوط به بیمار شدن و مراقبت های بهداشتی به خصوص در این روزها
  • نگرانی در مورد اعضای خانواده و فرزندان مون
  • نگرانی بابت مسائل اجتماعی و سیاسی روز جامعه
  • اضطراب های ناشی از حوادث طبیعی و باورهای کمبود آب و ثروت
  • نگرانی هایی ناشی از استفاده از شبکه های اجتماعی و فناوری
  • ترس از تنهایی و از دست دادن عزیزان

اما تأثیر استرس بر بدن چی هست :

    • باعث سردرد و میگرن می شود.
    •   خواب آرام و راحت را از شما می گیرد و باعث خستگی مفرط می شود.
    •   می تواند منجر به پرخوری و افزایش وزن یا الگوی غذایی پراکنده و حذف وعده های غذایی شود.
    •    ممکن هست منجر به کم تحرکی و سکون می شود.
    •   می تواند منجر به انزوای اجتماعی، تنهایی و مشکل در روابط شود.
    •   گاهی باعث بیماری های قلبی، بیماری آلزایمر، دیابت و آسم می شود. 
    • باعث از دست دادن آرامش و دلهره و نگرانی میشه و حتما کلی موارد دیگه که می تونیم به این لیست اضافه کنیم………

استرس کنترل نشده ای که برای مدت زمان طولانی آن را تجربه می کنید ” مزمن ” تلقی می شود و همون طوری که بالا اشاره کردیم می تواند به افزایش خطر بیماری های قلبی، دیابت، افزایش وزن، اختلالات روانی، بیماری های خود ایمنی، اختلالات گوارش و حتی سرطان منجر شود.

نگران نباشد خبر خوب این هست که : بدن برای تجربه و کنترل استرس طراحی شده است و به همین دلیل است که بدن انسان به موقعیت های استرس زا واکنش نشان می دهد (واکنش های طبیعی بدن که بهمون پیغام میده مثل: افزایش ضربان قلب، خشکی دهان، قرمزی صورت، سرد شدن انگشتان دست و پا، افزایش کارکرد کلیه ها، لرزش دست و پا و …)  و قادر هست آن را کنترل کند، خود ما هم می تونیم آگاهانه به کنترل و مدیریت استرس کمک کنیم، پس بریم سراغ راه هایی که کمک می کنه تا بتونیم در مقابله با استرس و موقعیت های تنش زا قوی تر عمل کنیم :

ورزش و مدیتیشن

ورزش و مدیتیشن کمک به کنترل استرس

یکی از بهترین راه های در دسترس ورزش و مدیتیشن هست، یک درمان طبیعی برای استرس و اضطراب. چون ماده شیمیای به نام اندروفین را در مغز آزاد می کند که مانند داروهای ضد درد و تقویت کننده روحیه در بدن عمل می کند.

ورزش منظم باعث می شود فرآیند های متابولیکی و روانی در بدن تنظیم شود، از جمله: ریتم خواب شبانه، چرخه های خواب و بیداری، بهبود خلق و خو و تنظیم سطح قند خون 

ورزش اعتماد به نفس و عزت نفس را افزایش می دهد و منجر به پردازش ذهنی بهتر و  خطر ابتلا به افسردگی را کاهش می دهد.

یک رژیم غذایی متعادل 

رژیم غذایی سالم

غذاهای کنسرو شده و فرآوری شده

الکل

شکر

کافئین

 ترشیجات

 غذاهای فست فودی

مواد غذایی صنعتی حاوی اسانس و رنگ، مواد افزودنی و مواد نگهدارنده مثل آبمیوه ها و نوشیدنی های صنعتی، کیک و بسکوییت های دارای مواد نگهدارنده را از برنامه ی غذایی خودتون حذف کنید

و به جای آن مواد غذایی سالم، طبیعی و ارگانیک را که بیشتر به صورت خونگی تولید می شوند مثل 

آبمیوه های طبیعی خونگی جایگزین آبمیوه های صنعتی و بازاری

چای ایرانی و دمنوش های آرام بخش و طبیعی جایگزین چای خارجی و نوشیدنی های کافئین دار

برنج مرغوب ایرانی جایگزین برنج های بی کیفیت خارجی 

کیک و شیرینی های خونگی جانشین کیک و شیرینی های دارای مواد نگهدارنده و ناخالصی

لبنیات محلی و سنتی جانشین لبنیات های صنعتی و بازاری

تخم مرغ محلی جانشین تخم مرغ های صنعتی

مغزها و آجیل ها جایگزین تنقلات ناسالم و چیپس و پفک

و به طور کلی سبد خریدتون را از مواد غذایی سالم و طبیعی و ارگانیک پر کنید و این موضوع را خط قرمز خودتون قرار بدید.

مواد غذایی سالم، طبیعی و ارگانیک به عملکرد بهتر جسم شما در برخورد با موقعیت های تنش زا و استرس زا کمک می کنه و باعث میشه جسمی قوی تر و با سطح ایمنی بالاتر داشته باشید. 

تغییر الگوی تغذیه با ایت نت

عزت نفس و رسیدگی به مسائل روحی و روانی

نقش عزت نفس در برخورد با استرس

یکی از عواملی که باعث میشه بتونید در برخورد با مسائل و بحران های زندگی قوی تر عمل کنید داشتن تغذیه ی روح و عزت نفس بالاست. باید برای خودتون زمان بزارید و از تنهایی خودتون لذت ببرید، به دیگران وابسته نباشید و شخصیت مستقلی داشته باشید، هر چقدر از درون فرد پخته تری باشید و عزت نفس بالاتری داشته باشید راحت تر می تونید احساسات و هیجانات تون را کنترل کنید. هر چقدر رشد کنید و قوی تر باشید مسائل کمتری می تونن شما را تحت تأثیر قرار بدن و باعث ایجاد استرس و تنش برای شما شوند، پس با رشد عزت نفس و اعتماد به نفس تون از مسائل تون بزرگ تر باشید:

کتاب بخونید

منظم و با برنامه باشید

لباس آراسته و مرتب بپوشید

غذای خوب و با کیفیت بخورید

ورزش کنید 

در ظرف مناسب و تمیز غذا بخورید

با افراد موفق و دارای انرژی مثبت ارتباط برقرار کنید

زمانی را تنهایی بگذرونید و از تنهایی خودتون لذت ببرید

همه ی این راهکارها کمک می کنن تا در شرایط های تنش زا و پر استرس بتونید با داشتن جسم و روحی سالم و قوی، واکنش بهتری نشون بدید و عملکرد قوی تری داشته باشید، امیدوارم مطالب براتون مفید و کاربردی بوده باشه و بهتون کمک کنه، می تونید برای دوستان تون هم ارسال کنید.

اینستاگرام ایت نت

با دوستانتان به اشتراک بگذارید.

تاثیر ذهن بر روی جسم(نقش انرژی شما بر مسائل جسمی)

مقاله قبلی

علت احساس خستگی و بی حالی بعد از ورزش؟!

مقاله بعدی

شما همچنین ممکن است دوست داشته باشید

نظرات

پاسخ دهید